En blogg om pyssel med, av och för barn.

torsdag 22 december 2011

Snuttefilt i lapptäckesteknik

En snuttefilt är alltid uppskattat av de små.


Du behöver:
  • Tyger i olika färger och material
  • Olika sorters band
Börja med att klippa ut 8 lika stora bitar. Använd gärna tyger med roliga motiv, olika färger och i olika material så får den lille mycket att undersöka. Det är bra om tygerna är tvättade innan så de inte krymper när man måste tvätta snuttefilten sen.


När jag syr lapptäcken där jag ska ha olika motiv på lapparna använder jag mig av en mall som jag gjort i kartong. När man sedan lägger ut den ser man precis vad som kommer att synas på lappen. Denna mallen har ett innermått på 12 cm. Själva ramen är en cm bred och motsvarar sömnsmånen.


Lägg ut lapparna som du vill ha dem. Sy ihop det som ska bli de olika sidorna.


Klipp ut ett antal olika band. Du kan också använda avklippta tvättlappsinstruktioner från kläder.


Nåla ihop de båda sidorna räta mot räta. Se till att sticka in banden också så de sys fast samtidigt.


Sy runt om, men lämna  en öppning så att du kan vända snuttefilten rätt. Vänd på arbetet och sy ihop hålet.
Nu är den klar. Vill man kan man dekorera ytterligare, men tänk på att om du syr fast t ex knappar eller liknande så måste du vara riktigt noga så de inte lossnar och sedan fastnar i en liten hals.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar